Kiedy dowód osobisty podlega wymianie?
Treść
Kiedy dowód osobisty podlega wymianie?
Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie:
1. zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym,
2. uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
3. upływu terminu ważności dowodu osobistego.
O wymianę dowodu osobistego należy wystąpić:
1) w przypadku, o którym mowa w pkt 1- w terminie do 14 dni od dnia doręczenia osobie
obowiązanej do posiadania dowodu osobistego ostatecznej decyzji administracyjnej lub
prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzających zmianę danych albo od dnia sporządzenia
aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego
przed konsulem lub organem zagranicznym-od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa
(w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 3 miesiące)
2) w przypadku, o którym mowa w pkt 2-niezwłocznie,
3) w przypadku, o którym mowa w pkt 3-nie później niż na 30 dni przed upływem terminu
ważności dokumentu.
Uprzejmie informujemy, że z dniem 1 stycznia 2009r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 31.10.2008r. Nr 195, poz. 1198), na podstawie których będą unieważniane z urzędu dowody osobiste tych osób, które na skutek zmiany danych zamieszczanych w dowodzie osobistym nie dokonały wymiany dokumentu.
W przypadku obywateli polskich zamieszkałych na terenie kraju unieważnienie dowodu osobistego następuje po trzech miesiącach od dnia w którym powstał obowiązek wymiany. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin, o którym mowa wynosi 4 miesiące.
Ponadto osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną. Organy te wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego ważne do czasu wydania nowego dokumentu, oraz powiadamiają o tym przy użyciu dostępnych środków, w szczególności telefaksu lub poczty elektronicznej, organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu. Osoba , która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy. Osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej. Organy te przekazują niezwłocznie (nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu otrzymania znalezionego dowodu osobistego) dowód osobisty organowi, który go wydał, w celu unieważnienia dokumentu. Osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, może, bez zbędnej zwłoki, przekazać ten dokument posiadaczowi dowodu osobistego. W tym przypadku posiadacz dokumentu może również zawiadomić organy, wymienione w art. 42 ust. 1 wymienionej ustawy o utracie dowodu osobistego, w celu jego unieważnienia. W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, zgłoszonego jako utracony należy niezwłocznie zwrócić go organowi, który wydał ten dokument. Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego. Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych-odpowiednio rodzica albo opiekuna lub kuratora ustanowionego przez sąd, w urzędzie obsługującym organ gminy lub w urzędzie konsularnym. Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa, w szczególności w związku z wypoczynkiem, leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd, o utracie dowodu osobistego zawiadamia opiekun faktyczny tej osoby. W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik, po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie. Zawiadomienie o utracie składa się w formie pisemnej. Zawiadamiający jest obowiązany podać imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki posiadacza utraconego dowodu osobistego oraz wystawcę dowodu osobistego.
Autor: MW/LC
Tagi: dowody osobiste