Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

Treść

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

Z dniem 1 lipca 2009 roku weszła w życie ustawa o funduszach promocji
produktów rolno-spożywczych (Dz. U. 2009 nr 97, poz. 799). Powołała ona
9 odrębnych funduszy promocji produktów na rynkach: mleka, mięsa wieprzowego,
wołowego, końskiego, owczego, drobiowego, ziarna zbóż i przetworów
zbożowych, owoców i warzyw oraz ryb. Podczas prac nad ustawą
wykorzystano regulacje dotyczące funkcjonowania – dotychczas jedynego
na polskim rynku funduszu promocji żywności – Funduszu Promocji
Mleczarstwa (jego działalność od 1 lipca br. kontynuuje Fundusz Promocji
Mleka), jak również oparto się na wzorcach z powodzeniem funkcjonujących
w innych krajach Unii Europejskiej.
Nowopowstałe fundusze mają promować i wspierać wzrost spożycia polskich
produktów rolno-spożywczych, zarówno na rynkach krajowych, jak
i światowych. Działalność funduszy ma stworzyć mechanizmy, które poprzez
promocję wysokojakościowej polskiej żywności pozwolą na zdobycie
trwałych rynków zbytu, a także zapewnią konsolidację branżową.
Fundusze będą organizacjami samofi nansującymi się. Środki fi nansowe
gromadzone przez poszczególne fundusze będą wykorzystywane m.in. do
prowadzenia kampanii informacyjnych i promocyjnych mających na celu
wspieranie konkurencyjności polskich produktów, promowanie ich spożycia,
informowanie o jakości i zaletach tych produktów. Część środków fi -
nansowych przeznaczona zostanie na udział w wystawach i targach, badania
rynkowe dotyczące spożycia, badania naukowe i prace rozwojowe mające na
celu poprawę jakości produktów i ich przetworów, szkolenia producentów
i przetwórców. Warto podkreślić, iż ustawa daje możliwość pozyskania lepszych
warunków do wykorzystywania unijnego instrumentu wsparcia promocji
produktów rolnych na rynkach unijnych i pozaunijnych.
Zgodnie z zapisami ustawy, o środki funduszy promocji mogą ubiegać się
w szczególności ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych
lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, którzy zamieszkują
albo mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i produkują
lub dokonują obrotu w zakresie poszczególnych funduszy. Środki na tak
szeroko pojęte działania będą zapewniać przedsiębiorcy funkcjonujący
w danym sektorze produkcji, naliczający i pobierający wpłaty od swoich dostawców (od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary, od których
naliczane są wpłaty na fundusze promocji). Jednocześnie przedsiębiorcy,
będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy wytwarzają
owoce i warzywa, prowadzą działalność w zakresie połowu ryb
w wodach śródlądowych i morskich, jak również w zakresie chowu lub hodowli
ryb, samodzielnie naliczają wpłaty na poszczególne fundusze promocji
na podstawie faktur za zbyte przez nich towary objęte obowiązkiem
wpłat na fundusze. Ustawa określa stawki wpłat na fundusze. Ich wysokość,
z wyłączeniem Funduszu Promocji Mleka, wynosi 0,1% wartości netto
wszystkich zakupionych w danym kwartale towarów objętych obowiązkiem
wpłat na fundusz. Wpłata na Fundusz Promocji Mleka to 0,001 zł
od każdego skupionego kilograma mleka.
Przedsiębiorcy, z wyjątkiem podmiotów skupujących mleko, zobligowani
będą do dokonywania wpłat na rzecz danego funduszu w okresach kwartalnych.
Wysokość zobowiązania wykazywać będą na deklaracjach składanych
Prezesowi Agencji Rynku Rolnego za pośrednictwem Oddziałów Terenowych
właściwych miejscowo dla siedziby przedsiębiorcy. W przypadku
Funduszu Promocji Mleka wpłaty dokonywane będą na zasadach identycznych
jak dotychczas w Funduszu Promocji Mleczarstwa.
Środkami funduszy promocji zarządzać będą wyłącznie przedstawiciele
organizacji branżowych reprezentujących producentów rolnych oraz przetwórców
działających w danym sektorze, którzy tworzyć będą odrębne dla
każdego funduszu Komisje Zarządzające. Będą one powoływane do zarządzania
funduszami i podejmowania decyzji o sposobie wydatkowania
dostępnych środków. Rola Agencji Rynku Rolnego, jako jednostki administracji
publicznej, której powierzono dysponowanie zasobami pieniężnymi
funduszy, ograniczy się wyłącznie do zapewnienia administracyjnej obsługi
wypłat środków. Koszty związane z realizacją przez ARR powierzonych
jej zadań będą pokrywane ze środków funduszy. Wysokość tych środków
nie może jednak przekroczyć 3,5% rocznych wpływów poszczególnych funduszy.

Oprac. Ewa Kapińska
Źródło: Biuletyn informacyjny Agencji Rynku Rolnego

Autor: LC

Tagi: Fundusze; rolnictwo; Agencja Rynku Rolnego; ARR